Isnin, 24 September 2012

HISTERIA


HISTERIA : PUNCA DAN KAEDAH RAWATAN


Kita seringkali mendengar terjadinya histeria ditempat-tempat seperti Sekolah, Kilang, Asrama sekolah, Asrama kilang, kolej dan Universiti. Adakah ini disebabkab gangguan psikologi sesaorangakibat factor-faktor dalaman (fahaman karut) dan luaran (tekanan persekitaran) sahaja. Jika benar, mengapa kebanyakkan mangsa beragama islam? Adakah bangsa lain terlepas dari gangguan psikologi?Mengapa pula ia boleh berjangkit seperti penyakit selsema. Mengapa mereka boleh bertutur menggunakan bahasa lain seperti cina, siam dan lain-lain. Mengapa pula kekuatan fizikal mereka menjadi berganda? Apabila sedar, mengapa mereka tidak tahu apapun yang telah terjadi.

Mengapa setelah mengambil ubat penenang yang diberi oleh doctor, mereka tidak pulih sepenuhnya walau sehingga bertahun-tahun? Mengapa ketika kejadian berlaku, bacaan Al-Quran menyebabkan mereka menjerit kepanasan atau kesakitan sedangkan sepatutnya manusia yang berpenyakit psikologi akan lebih tenang dengan mendengar bacaan tersebut? Adakah dengan memisahkan atau memindahkan mereka dari sekolah atau asrama menjamin mereka pulih sepenuhnya?

Memang tidak dinafikan bahawa tekanan psikologi merupakan salah satu factor terjadinya hysteria namun hysteria jenis ini tidak mungkin berjangkit kepada rakan dan individu dipersekitarannya. Histeria jenis ini amat mudah mengubatinya iaitu dengan suntikan ubat penenang atau menggunakan khidmat kaunseling dan puncanya mudah dikenalpasti. Bagaimanapun hysteria yang menyerang ketika sesaorang sedang aktif bersukan atau sedang bergurau senda dengan rakan tidak mungkin disebabkan oleh tekanan perasaan atau psikologi. Histeria jenis ini selalunya disebabkan oleh gangguan makhluk ghaib yang ujud disekitar tempat kejadian.

Untuk membuktikan makhluk tersebut ujud memang sukar kerana mereka berada di alam lain dan tidak kelihatan oleh pancaindera kita. Ini diumpamakan seperti nyawa manusia dan binatang, bagaimana rupa dan duduknya di dalam tubuh tidak dapat dibuktikan walau secanggih mana alat yang digunakan. Bagitu juga dengan rasa makanan seperti manis, pahit dan pedas, dapatkah kita menjelaskan kepada sesaorang yang tidak menikmati makanan tersebut. Tidak bukan?

Mengapa hysteria yang disebabkan makhluk ghaib(jin) hanya gemar menyerang orang yang beragama islam tak kira jantina. Adakah orang islam lebih lemah? Mengapa ia juga lebih kerap berlaku di sekolah atau pusat pengajian yang beraliran agama seperti sekolah tahfiz, arab atau maahad sedangkan saban hari pelajar ditempat terbabit bersolat dan membaca Al Quran? Mengapa jin tersebut tidak takut sedangkan banyak cerita dan hadis meriwayatkan jin boleh terbakar dengan bacaan Al Quran?

Penjelasan mengapa orang islam menjadi sasaran utama hysteria amat sukar tetapi secara ringkasnya ialah kesucian islam itu sendiri iaitu penganut islam tidak makan dan minum benda kotor seperti khinzir dan arak. Makhluk jin ini teruja untuk menempatkan manusia islam ini kepada bukan islam dengan apa cara sekalipun dan hysteria adalah satu diantara cara tersebut. Dengan menguasai tubuh manusia tadi jin dengan mudah melalaikan mereka dari mengingati Allah. Sebab itu mereka jarang merasuki bukan islam kerana ketidaksucian mereka adalah sama


PUNCA TERJADINYA HISTERIA AKIBAT GANGGUAN JIN

Golongan Jin merupakan musuh utama manusia tak kira apa agama yang mereka anuti. Jin yang beragama islam juga sering mengganggu manusia kerana tujuan mereka dijadikan memanglah untuk mengganggu manusia tidak seperti makhluk lain (tumbuhan, haiwan bulan, bumi, udara dan lain-lain yang kesemuanya untuk kegunaan manusia).Oleh yang demikian mereka sentiasa mencari peluang untuk mengganggu manusia terutama yang beragama islam walau dengan alasan yang tidak menasabah. Contohnya manusia memajukan sesuatu kawasan untuk didirikan bangunan seperti sekolah dan lain-lain, kawasan tersebut merupakan kawasan dialam nyata bukan dialam ghaib yang sepatutnya tidak pun mengganggu mereka tetapi disebabkan sengaja mencari alasan, mereka mengacau menusia dengan berbagai cara dan diantaranya kejadian hysteria.

Ada juga ketikanya kejadian tersebut diarahkan oleh sesaorang pengamal perubatan yang membela jin untuk tujuan menghasilkan pendapatan dengan mengarah jin peliharaan mereka menyerang sesuatu tempat dan pengusaha tempat tersebut terpaksa memanggil mereka untuk memulihkannya dengan jumlah bayaran yang banyak.

Kaedah terjadinya hysteria ialah jin-jin (pelbagai category – untuk penjelasan lanjut rujuk nukilan saya yang lepas akan memasuki tubuh manusia di sekitar tempat kejadian dan tubuh yang lemah semangatnya akan dikuasai rohnya sehinggakan orang terbabit berada dialam ghaib dan melihat alam ghaib tersebut. Ketika terjadinya histeria ini, mereka sebenarnya tidak menyedari langsung apa yang terjadi di sekitar mereka (alam nyata) dan kegiatan yang dilakukan oleh mangsa hysteria tersebut adalah dilakukan sepenuhnya oleh jin yang menguasai mereka. Mereka akan menjerit, berlari , menangis, berbual dengan bahasa aneh atau bahasa lain sesuka hati.

Biasanya ketika kejadian hysteria, jumlah jin-jin yang mengganggu amat ramai adakalanya beribu-ribu atau beratus ribu ekor. Apa yang mereka nampak hanya sebahagian kerana alam ghaib banyak lapisan lagi. Jumlah jin yang memasuki setiap tubuh yang dirasuk tidak kurang seekor dan kadangkala berpuluh ekor dalam satu masa Cuma yang paling kuat yang akan menguasai tubuh tadi. Oleh sebab itu, kejadian hysteria akan berulang-ulang selagi mereka masih berada di dalam tubuh mangsa.


KAEDAH RAWATAN


Gangguan hysteria yang disebabkan tekanan psikologi selalunya menggunakan rawatan moden seperti mengambil ubat penenang dan khidmat kaunseling. Pesakit juga boleh menenangkan jiwa dengan membanyakkan membaca Al Quran dan mendekatkan diri dengan Allah. Bagi hysteria akibat gangguan makhluk jin hanya orang yang berkemahiran mengawal mahluk tersebut sahaja yang boleh merawat dengan berkesan. Selalunya mereka akan mengeluarkan jin dari badan pesakit secara paksa atau rundingan dan biasanya pesakit ini tidak akan pulih sepenuhnya.

Ini kerana jin tadi akan memasuki kembali jasad tadi setelah perawat tadi meninggalkan pesakit atau dalam tempoh tertentu setelah rundingan berlaku (selalunya tidak berlaku hysteria cuma dalam bentuk kemurungan dan lain-lain). Akibat pemulihan tidak sempurna ini, pesakit biasanya akan berubah perangainya dari sebelum kejadian tersebut. Ini menunjukkan badan pesakit tadi masih dikuasai jin.

Untuk pemulihan sepenuhnya, pesakit perlu mencari PAKAR yang boleh mengeluarkan jin tersebut sepenuhnya dan 'memagar’ pesakit tadi. Biasanya pagar yang dibina juga menggunakan jin dan biasanya bila pengubat itu menggunakan ayat Al Quran sebagai ‘pagar’ Jin islam akan melindungi pesakit tadi. Memagar kawasan juga selalu dilakukan untuk menghalang kejadian hysteria berulang dan biasanya mereka menggunakan beberapa peralatan seperti kemenyan, air jampi, garam. Tahi besi, botol, wafak kacang hijau yang disangan dan lain-lain . Perlu diingat walaupun apa yang digunakan oleh mereka, benda-benda tersebut tidak berkuasa walaupun dibacakan ayat suci sekalipun, oleh itu yang menyebabkan pagar tersebut boleh berfungsi ialah adanya penjaga dari jenis jin juga yang ditugaskan mengawal kawasan tersebut.

Secara logiknya walau apapun pagar yang dibuat, jin tetap boleh masuk kawasan tersebut kerana mereka boleh melalui udara dan dari dalam tanah. Oleh yang demikian tiada istilah pagar sebenar yang boleh menghalang sepenuhnya sesuatu kawasan dari dimasuki jin.

Kaedah yang paling berkesan untuk mengubat dan menghalang berlakunya hysteriaialah segala jin yang berada di dalam kawasan tersebut "dibunuh" sepenuhnya seperti kita menjaga rumah dari dimakan anai-anai, segala anai-anai harus dihapuskan sama sekali,) kemudian barulah jin di badan pesakit dibunuh juga. Mungkin tuan menafikan bahawa jin boleh dibunuh, tapi ingatlah bahawa setiap makhluk yang hidup akan mati bagitu juga dengan jin hanya orang tertentu sahaja diberi kekuatan oleh Allah untuk melakukan tugas tersebut. Hanya ketua jin dari jenis azazil tidak akan mati hingga kiamat kerana perjanjian dengan Allah. (Kalau tuan masih menafikannya maaf kerana ini bermakna ilmu tuan masih belum ketahap tersebut). Hanya kaedah ini membolehkan pesakit normal kembali seperti asal.

Timbul persoalan disini, Macamana pengubatan yang dinamakan islam. Adakah Nabi Muhammad mengajar mengubat penyakit termasuk membuang atau membunuh jin? Kalau nabi tak ajar guna bacaan Al Quran untuk mengubat penyakit adakah pengubatan menggunakan bacaan ayat suci itu boleh dinamakan perobatan islam ? Pada pendapat saya,perobatan tersebut tidak boleh dipanggil perobatan islam kerana tiada panduan terus dari nabi. Hanya secara kebetulan yang mengobat beragama islam dan membaca ayat Al Quran, oleh itu tak lah boleh dinamakan perobatan islam sebab islam itu amat luas,banyak pelopor ilmu perubatan moden dan sains oleh orang islam seperti Ibnu Sina dan lain-lain tetapi tidak dinamakan perubatan islam.

Oleh itu apa kaedahpun yang digunakan untuk pengobatan terutama yang disebabkan gangguan jin seperti membunuh dan menghalau jin adalah harus asalkan tidak menyebabkan syirik kepada Allah. Ini kerana banyak juga pengamal perobatan yang mengguna lebel perobatan islam hanya berunding dengan jin terbabit atau mengalihkan ke tempat lain sedangkan jin tersebut nyata telah mengganggu manusia dan merupakan musuh utama manusia tak kira bunian atau jin islam dan lain-lain. Kebanyakkan mereka tanpa sedar juga menggunakan jin (islam) dalam proses pengubatan tersebut. Entahlah


Nukilan : hantu killer(019-7516287 tom)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan