Jumaat, 28 September 2012

IKTIBAR


Al-a’raf
27
Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan ibubapa kamu dari syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya kami telah mnejadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.
28
Dan (orang-orang yang tidak beriman itu) apabila mereka melakukan sesuatu perbuatan yang keji, mereka berkata: "Kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya, dan Allah perintahkan kami mengerjakannya". Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji. Patutkah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya?".
29
Katakanlah: "Tuhanku menyuruh berlaku adil (pada segala perkara), dan (menyuruh supaya kamu) hadapkan muka (dan hati) kamu (kepada Allah) dengan betul pada tiap-tiap kali mengerjakan sembahyang, dan beribadatlah dengan mengikhlaskan amal agama kamu kepadaNya semata-mata; (kerana) sebagaimana ia telah menjadikan kamu pada mulanya, (demikaian pula) kamu akan kembali (kepadaaNya).

Apakah iktibar dari ayat ayat diatas???

Syaitan telah Berjaya membisikkan tipudaya pada ibubapa pertama kita, Adam dan Hawa sehingga mereka dikeluarkan dari syurga.

Apakah kita masih suka terus terusan ditipudaya oleh syaitan?Syaitan sentiasa membisikkan agar kita melakukan segala perbuatan yang keji, tidak mahu berlaku adil, dan sentiasa memalingkan muka dan hati daripada menghadap kepada Allah dengan seikhlas hati.

Allah menyuruh kita mengikhlaskan segala amal hanya kepadaNYA semata mata….

Macamana nak mengikhlaskan segala amal hanya kepadaNYA semata mata????? Walhal  setiap amal kita dah diberitau akan ganjaran yang bakal diperolehi jika melakukannya????? Bolehkah kita ikhlas sedangkan ganjaran itu yang menjadi tumpuan atau tujuan utama dalam beribadah????? Bolehkah???

Apakah yang dimaksudkan ikhlas dalam beribadah? Jika kita masih terdetik sedikit riak pun, luput ikhlas tersebut, inikan pula kalau dari awal beribadah tu kita dah target akan ganjarannya???tentunya jauh dari ikhlas bukan???

Ikhlas beribadah ialah ibadah yang dilakukan sejujurnya ibadah, iaitu jika bersolat, sejujurnya bersolat untuk menundukkan diri bersolat dan bersujud pada Allah dengan penuh tawadduk. Jika berpuasa, sejujurnya puasa untuk merendahkan diri untuk menikmati  rahmat makanan kurniaan Allah, jika berzikir, berzikirlah dengan sejujurnya ingatan dan pujian pada Allah…

Ambillah iktibar dari Ayat Alquran tersebut, syaitan sebolehnya menjauhkan diri kita dari ikhlas, supaya semua anak cucu Adam ini terus terusan terkeluar dari syurga, sebagaimana Adam dan Hawa terkeluar dulu. Sebab walaupun kita beribadah, tetapi tiada keikhlasan, pastinya tiada satupun yang bakal diterima Allah, walaupun terlalu banyak amalan kita, jika tanpa keikhlasan, di Padang Makhsyar nanti, semasa timbangan amal perbuatan dibuat, rata rata amalan tersebut dilontar semula ke muka kita ibarat dilontar kain buruk! Sebab kain buruk tak diperlukan, kotor…. Mahukah kita yang segala amalan kita pun di lakukan sedemikian oleh Allah nanti???

Ingat, Larangan Allah pada nabi Adam dan Hawa dilanggar hanya disebabkan oleh bisikan syaitan(iblis) pada mereka, dan bisikan syaitan tetap ada pada kita semua, sebab kita takkan terlepas dari bisikan syaitan(jin yg jahat terutama jin Qarin) kecuali kita telah mencapai makam ikhlas… so carilak ikhlas, kerana orang yang ikhlas(mukhlisin) sahaja yang jin syaitan takkan mampu menewaskan dan membisikkan kejahatan…..

Ambil juga iktibar yang bahawa jika melanggar arahan Allah, seperti adam dan hawa yg telah menghampiri pokok larangan, Azazil yg enggan sujud pada Adam, Al-hin yg merosakkan alam mereka, Kisah umat umat nabi nabi  yg telah dibinasakan terdahulu akibat kemungkaran dan kerosakkan dimuka bumi,  tentunya azab Allah amat berat, dan yang Allah nyatakan banyak kali dalam Al Quran, beribadahlah seikhlas mungkin hanya kerana Allah, bukan kerana diri sendiri….itulah Arahan Allah pada kita…. Hanya ibadah yang sebenar benarnya ikhlas yang diterima Allah…

Banyak lagi arahan Allah pada kita didalam AlQuran tu…. Banyakkkkkk…. Berbuat baik sesama manusia, jangan sesekali melakukan kejahatan….

An-nisa’ 125
“Dan tidak ada yang lebih baik agamanya daripada orang yang menyerahkan dirinya kepada Allah (dengan ikhlas), sedang dia berusaha mengerjakan kebaikan dan dia pula mengikut agama Nabi Ibrahim yang lurus (yang tetap di atas dasar tauhid); dan (kerana itulah) Allah menjadikan Nabi Ibrahim kesayanganNya.”

1 ulasan:

  1. Subhallah, artikel anda semuanya bermanfaat ... membuka petunjuk dari keguncangan ujian keyakinan yang sedang saya alami. Alhamdulillah Allah jua yang menuntun saya ketemu blog ini. Ditunggu tulisan2 terkini

    BalasPadam