Isnin, 24 September 2012

UNTUNG


UNTUNGNYA KITA

Kita selalu merasa orang yg lebih cantek, lebih hensem, lebih pandai, lebih bijak, lebih dihormati, lebih cun, lebih gelang emasnya sampai siku, lebih kaya, lebih hebat, lebih terkenal, lebih berharta, lebih bini oppsssss salah….hehe, lebih dipuji, lebih sihat, lebih lebih lebih dan segala gala yg lebih dari kita tu amat la beruntungnya….. tapi sebenarnya ye ke mereka lebih beruntung? Belum tau beb, lum tau!!!!!!!

Kita pun tak tau rasa hati mereka, keresahan mereka, pahala mereka, ibadah mereka dan yg penting kepuasan yg mereka ada….

Adakah dengan kelebihan kelebihan yg mereka ada lebih dari kita tu sebenar benarnya membahagiakan mereka? Lebih menyenangkan mereka? Lebih memberi kepuasan mereka??? Lebih rasa selamat?? Mungkinkah jiwa jiwa mereka bergembira? Atau sebaliknya?????

Tapi yg paling untung ialah kita yg kurang segalanya dari mereka, merasa kurang cantek, kurang kaya, kurang ibadah, kurang ikhlas, kurang pandai, kurang bijak, kurang harta, kurang sihat, kurang amalan, alah……. apa apa yg kurang le… jangan kurang ajar & kurang asem je dah le… hehe
Kenapa ye??? Napa pulak hantu sorang nih kata macam nih pulak???? Hehe

Sebab???
Kalau kita rasa kita lebih hensem(akulah yg selalu kata gitu hehe)… tentunya kita akan sentiasa berlagak sombong
Kalau kita rasa kita lebih pandai, tentunya kita malas nak cari ilmu yg lain..
Kalau kita rasa kita kaya, tentunya kita membazir
Kalau kita rasa kita sihat, tentunya kita berlagak gagah perkasa
Kalau kita rasa kita cun, manjang meng’eleh’kan yg kurang cun(menghina)
Kalau kita rasa lebih bagus dalam apa pun terutama ibadah, kita confident yg Allah dah terima ibadah tu…rasa confident je!!! Bukan pasti pun!
Kalau kita rasa kita lebih beriman, lebih islam, lebih taqwa, lebih hamper pada Allah, tentunya kita riak!!! Dan bila ada sikit rasa riak pun, jangan haraple Allah terima amalan kita tuh!!!! Perasaan riaklah racun pada seluruh ibadah kita!!!!

Jadi, kalau kita ni memang serba kurang apa apapun tu, bersyukurlah dengan apa yg dah ada, sebab kalau kita bersyukur Allah tambah lagi, kalau kita rasa bodoh, dan minta ilmu dari Allah, Allah akan tambah ilmu tu…kalau kita rasa dah pandai, mana mungkin kita minta lagi dari Allah kan!!

Kalau kita rasa amalan kita kurang mantap, kita akan sentiasa cuba memperbaikinya dan akan sentiasa merendah diri agar Allah terima amalan kita tu… tapi kalau kita rasa amalan kita dah mantap, agak agaknya kita berdoa tak agar amalan tu Allah terima? Tentu lah tak kan, sebab dah mantap!!!! Ye ke dah mantap??????????

Bagitulah kalau kita rasa kurang yg lain lainnya, kita tak kan rasa sombong, takkan cakap besar, takkan meninggi diri, takkan RIAK, takkan rasa ibadah kita diterima lalu terus terusan beribadah beribadah dan beribadah kerana merasa takut tak de satupun yg sampai pada Allah…dan takut allah lempar balik amalan kita tuh sebab tak sempurna dari pandangan Allah…

So sentiasalah rasa kurang dan sentiasalah meminta dari Allah… sesungguhnya Allah adalah maha pemurah lagi maha penyayang lagi maha mengasihani….. dan Allah suka pada hambanya yg sentiasa sujud, sentiasa ingat dan sentiasa memujinya dengan pujian yg sejujur jujurnya pujian…..
Allah benci hambanya yg angkuh, sombong, riak, takbur!!!!!!!…….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan